Warzywa

Warzywa

Jednym z warzyw, których spożywanie jego istotne i którego nie należy pomijać w diecie urozmaiconej okazuje się dynia. Jest to bardzo często spotykana w naszym kraju roślina. Niestety jednak wiele osób rezygnuje z niej, a w konsekwencji tego nie dostarcza swojemu organizmowi cennych składników. Przeważnie dynie są na jesień i wtedy powinny być jedzone systematycznie póki będzie na nie sezon. W dyniach znajdują się rozliczne wartości odżywcze, w tym między innymi seria rozmaitych witamin – PP, C, D, B1, B2. Do tego dochodzi również kwas foliowy, a także ogromne pokłady beta-karotenu. Co więcej dynia jest bogata z witaminą A. Poza tym znajduje się w niej cała masa wielorakich rodzajów cennych minerałów takich jak przykładowo żelazo , wapń oraz magnez i fosfor.

W dyni jest też wsporo błonnika oraz pektyn. To kopalnia witaminy C, która znakomicie wpływa na właściwą pracę układu nerwowego i przy okazji układu krwionośnego. Poza tym, jest to sposobność do tego, aby poprawić pracę układu odpornościowego. Jedząc dynie znacznie rzadziej chorujemy. Poza tym, możliwe jest też poprawienie trawienia a w zasadzie jego pobudzenie. Więcej jest też soków żołądkowych oraz szybciej spalana jest tkanka tłuszczowa. Dynia przeciwdziała powstawaniu chorobom nowotworowym. Następnym rodzajem wartościowego warzywa okazuje się czosnek. Jest to roślina, która pochodzi z rodziny amarylkowatych. Wśród odmiany tychże roślin znajdują się także por, szczypiorek, szalotka oraz cebula. Czosnek okazuje się bardzo dobrym środkiem na profilaktykę przed wystąpieniem raka jelita grubego.

Spowalniany jest też proces rozwoju rozlicznych guzów, na przykład żołądka, jelita, pęcherza i prostaty. W czosnku zawarta jest spora ilość alliiny – substancji czynnej, która wykazuje działanie profilaktyczne. Ponadto mowa także o ochronie dzięki czosnkowi okrężnicy oraz płuc. Ogólnie czosnek umożliwia też zahamowanie procesu rozwoju komórek białaczki. Wykazuje działania przeciwgrzybiczne, przeciwrobaczne, regulowana jest poprzez czosnek flora bakteryjna. Do tego dochodzi poprawa ukrwienia naczyń wieńcowych oraz stymulowanie działania żółciopędnego. Kolejna kwestia to działanie napotne a także przeciwwirusowe oraz przeciwzakrzepowe.

Pomidory to następna kategoria warzyw, jakie są niesamowicie istotne w utrzymaniu zdrowej kondycji naszego organizmu. Są to rośliny psiankowate, jakie mają spore ilości likopenów. W ten sposób możliwe okazuje się przede wszystkim uniknięcie w ten sposób raka prostaty. Ponadto pomidory posiadają duże ilości witamin takich jak witamina A, B1, B2, C, PP oraz B6 a także mają wiele rozmaitych cennych dla organizmu składników mineralnych takich jak potas, fosfor, wapń, magnez oraz żelazo i sód. Nie dopuszczają do pojawienia się nowotworów w tym szyjki macicy czy też płuc oraz piersi. Znacząco zmniejszają ryzyko wystąpienia takowych komórek nowotworowych.

W diecie warzywnej warto także podjada rzodkiewki. Są to cenne źródła witamin A, C, B1, B2, B6 oraz kwasu foliowego i kwasu pantotenowego. W nich znajduje się miedź, selen, sód, cynk, żelazo, fosfor, magnez. Stymuluje rzodkiewka należytą pracę układu trawiennego. Między innymi przyczynia się do poprawy przebiegu procesów krwiotwórczych a także nie dopuszcza do powstawania zgagi, wręcz likwiduje ją oraz uniemożliwia pojawienie się przypadku za dużej ilości kwasów żołądkowych czy też niestrawności.

Nie jest to jednakże warzywo, które należy polecać każdemu. Powodem tego jest chociażby przypadek osób mających problemy zdrowotne z jelitami, przy wszelkich nieżytach rzodkiewka nie jest zalecana. Podobnie niewskazana jest rzodkiew także przy wrzodach dwunastnicy oraz wrzodach żołądka a także zapaleniach wątroby. Jeszcze co innego to warzywa kapustowate czyli inaczej mówiąc tak zwane warzywa krzyżowe. Jest ich setki rozmaitych odmian. Ogólnie mówi się o ponad 380 rodzajach i praktycznie 3700 gatunkach. Wśród najbardziej popularnych warto wyszczególnić rzeżuchę, kalafior, rzepę, brukselkę, brokuły, zieloną kapustę, rzepak.

Są one bardzo zdrowe, ponieważ mają masę witaminy C, wiele w nich także polifenolii oraz antocyjanów i witaminy K a także manganu. Wykazują działanie przeciwbakteryjne, nie dopuszczają do rozwoju raka piersi, jelita grubego czy też płuc oraz prostaty.

Wpis zawdzięczamy